Jullovsläger!!!

Hej hej bloggen! det va en evighet sen jag skrev nått sist. Tänkte berätta lite om första jullovslägret som var mellan 20/12-22/12.
Det var bara jag som var på lägret hos Milla på gården.
 
Fredag:  Jag och Milla åker tåget ut tillsammans så vi är ut vid Bålsta vid 12 tiden. När vi kommer fram äter vi lite först och sen rider vi ut med Winnie och Bönan. vi red mot fälten och sen på den långa "evighets vägen" vi travade och galopperade typ hela tiden, det blev alltså ett kondis pass ute. Jag kände att jag fick en fin och bärig galopp men i traven vart det inte riktigt samma känsla eftersom hon vart rätt stark = svårt att få tillbaka henne. Men annars var det en väldigt mysig tur. På vägen hem satte jag och Milla upp ett litet mål, det var att om vi hade rätt förutsättningar så skulle vi trava eller galoppera den slingan två varv i mars, vilket jag tror kommer gå bra. Sen när vi kom tillbaka så fixa vi stallet och sen red Milla på Genique och jag skrittade på Quantas, hon var ganska spänd eftersom det var mörkt och blåsigt, men det gick bra. Sen på kvällen efter att vi hade ätit så gick vi ner och började röja och städa ut ur sadelkammaren så att det skulle bli lite ordning.
 
Lördag: Jag gick upp ca klockan 8 och åt frukost. Sen gick vi ner till stallet och började med att skritta ut med Quantas och Genique. Det gick bra och dem skötte sig, vi var ute i ca 30 min. sen vart det stallet och äta. Efter det var det hoppning med dem andra två som stod på listan. Jag och Milla byggde ut en liten bana med en lite bredare oxer, ett snett igenom räcke, en lite smalare oxer på kortsidan och sen slutligen en tre kombination på andra långsidan. Jag började med att hoppa Bönan. hon var väldigt snäll och var inte helt vild som hon kan vara ibland. allt gick bra och hoppa tills vi skulle hoppa oxern på kortsidan, jag fick in några bra språng men jag kände att jag inte riktigt hitta den perfekta vägen till det så jag testade att vända lite tidigare och rida mer på en båge fram till hindret, men det vart mer att hon tryckte lite inåt och klippte av stort på det och då hamnade jag i bak vikt och råkade då studsa henne i sadeln vilket hon absolut hatar och då sparka hon bakut så jag flög av. Men som tur var så gjorde jag mig inte illa. men det var bara att upp igen och fortsätta, sen gick det bra.
Sist ut var det Winnie och det gick också super bra trots att hon tittade lite i början och stanna men inte liksom alvarligt så att hon höll på hela passet. var verkligen super nöjd med dem två passen. Efter Bönan passet så satte Milla och jag upp ett mål att till sommaren ska jag och Bönan hoppa stadigt banor på ca 120 cm.
 
Söndag: Jag går upp ca 7:30 för att vi ska hinna med allt vi ska göra innan vi måste åka. Vi börjar även idag med att skritta ut med Quantas och idag Bönan, det var mysigt och hästarna tyckte nog det var kul. sen när vi kom tillbaka så tog jag in Genique och fixa henne inför ett markarbetspass. När jag ridit fram så började vi trava över några upphöjda bommar som Milla lagt ut. I början var hon väldigt pigg och tyckte det var kul. jag hade lite svårt också med kontakten eftersom jag gärna lättar lite för mycket på yttertygeln och det gillar inte hon. Sen när jag fått någon sån där koll på det så gick det bra. Efter att vi travat över dem upphöjda bommarna så travade vi över en lite längre serie med fler bommar, dem gick bra och hon var lugn för att vara Genique. sen travade vi även över några galoppbommar som vi sen tog i galopp, men det gick inte jättebra eftersom jag inte hittade takten och då blev det att jag studsade emot och då blev det bara att hon spände sig jätte mycket.
Sen var det Winnies tur och det gick väl sådär innan vi hade galopperat fram henne. Hon kändes väldigt trött, och det kan jag förstå att hon var eftersom hon hade ju gått hårt hela helgen. Men efter galoppen så vart hon pigg. galopparbetet över bommarna gick galant och hon bjöd på riktigt bra. Vilken häst verkligen!!! orkar gå hårt en hel helg, hon är ju ändå inte jätte ung. Sen var det bara att fixa allt som inte Milla hunnit och sen gå upp och äta och sen åka.
 
Ja detta va min fullspäckade helg hos Milla och familjen på gården;)
En liten bild på Quantas efter uteritten:) visst e hon så söt!!!
Och även en på Genique från hagen samma dag;)
 
 


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar